UX ŠPAJZA

TIPS&TRICKS

NAŠ UX PROCES – DOUBLE DIAMOND MODEL

OTKRIJ

prikupljanje podataka

DEFINIRAJ

analiza podataka

 

RAZVIJ

rasprava i kreiranje ideja 

ISPORUČI

nacrti potencijalnih rješenja

Double Diamond  je jednostavan model UX procesa koji pomaže timovima i pojedincima bolje razumjeti problem i doći do kvalitetnog rješenja. Razvio ga je British Design Council 2005. godine kako bi se stvorio jasan i univerzalan proces dizajna, primjenjiv na bilo koji projekt – bez obzira na alate ili metode koje se koriste.

Model omogućuje jasno praćenje tijeka istraživanja i dizajna, pruža temelje za ponovljivost, održava fokus na korisniku te potiče kreativnost, jasnoću i usmjerenost na stvarne potrebe korisnika.

PRVI DIJAMANT

RAZUMIJEVANJE PROBLEMA


U ovoj fazi cilj je istražiti, prikupiti informacije i sagledati problem iz različitih perspektiva. Dizajneri (ili timovi) pokušavaju što bolje shvatiti što zapravo nije u redu i što korisnicima zaista treba.

DRUGI DIJAMANT

STVARANJE RJEŠENJA


Kada se jasno definira što je pravi problem, prelazi se na osmišljavanje, testiranje i doradu mogućih rješenja – sve dok se ne pronađe ono koje najbolje odgovara korisnicima i može se uspješno primijeniti u praksi.

UX METODE PO FAZAMA

PROMATRANJE

U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?

U fazi otkrivanja (1. faza).

Što je to?

To je metoda koja se fokusira na proučavanje ljudi u njihovom prirodnom okruženju.

Kako funkcionira?

Istraživači provode vrijeme u prostoru knjižnice, odabiru mjesto s kojeg gledaju što korisnici rade, kako se ponašaju, koje rute koriste i sl. Promatranje se odvija u različitim vremenskim periodima u danu i traje od 45 do 60 minuta. Uvidi se bilježe na mapu ili tlocrt prostora u kojem se promatranje odvija. Na početku se bilježi sve, od općenitih stvari (npr. koliko korisnika koristi stolove) do specifičnih pojedinosti (npr. koliko dugo korisnik koristi mobitel dok sjedi za stolom). Nakon nekog vremena se počinju primjećivati obrasci koji su potrebni za nastavak istraživanja. 

Čemu služi? Što omogućuje?

Ova metoda služi za dobivanje uvida u aktivnosti korisnika u prostoru: što rade, kako se kreću prostorom, gdje se zadržavaju, kako se ponašaju.

Koji je rezultat?

Podaci koji se otkriju promatranjem se koriste za rješavanje zamjećenih problema: nedostaje li što u prostoru, snalaze li se korisnici u prostoru, postoji li potreba da se bolje označe police, treba li dodati još stolova ili fotelja, treba li nešto ukloniti, itd.

BIHEVIORALNO MAPIRANJE

U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?

U fazi otkrivanja (1. faza).

Što je to?

To je vrsta promatranja koja se fokusira na bilježenje fizičke aktivnosti korisnika, tj. njihovog kretanja po prostoru. Ova metoda je izrazito korisna jer ispitanici nisu ni svjesni da ih istraživači promatraju.

Kako funkcionira?

Može se izvoditi u isto vrijeme kad i promatranje, a radi se tako da se na mapi prostora bilježe putevi koje korisnici koriste. Poželjno je da se za kretanje svakog korisnika koristi određena boja zbog lakšeg snalaženja u dobivenim rezultatima mapiranja.

Čemu služi? Što omogućuje?

Svrha mu je shvaćanje efikasnosti rasporeda prostora i sadržaja koji se tamo nalazi.

Koji je rezultat?

Podaci dobiveni ovom metodom mogu poslužiti za promjenu rasporeda radi poboljšanja usluga. Mogu se koristiti i za poticanje određenih ponašanja kod korisnika, npr. ako korisnici ne odlaze u određeni dio prostora, u taj se dio mogu staviti sadržaji koje će privući korisnike (fotelje, računala, promotivni materijali, itd.).

GERILSKI INTERVJU

U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?

U fazi otkrivanja (1. faza).

Što je to?

To je istraživačka metoda koja se često koristi zbog velike brzine, niske cijene izvođenja i zbog mogućnosti intervjuiranja većeg broja ispitanika. Ne mora se koristiti na populaciji određene dobi, socio-ekonomskog statusa, razine obrazovanja i sl. Služi za otkrivanje općenitih mišljenja o usluzi, proizvodu i sl.

Kako funkcionira?

U ovoj vrsti intervjua su interakcije s ispitanicima kratke, a atmosfera je neformalna jer istraživači opušteno razgovaraju s ispitanicima u bilo kojem okruženju.

Čemu služi? Što omogućuje?

Omogućuje istraživačima da dobiju trenutnu povratnu informaciju od ispitanika, a zbog opuštene atmosfere ispitanici su voljni sudjelovati i daju širok raspon odgovora koje kroz uobičajene metode ne bi dali.

Koji je rezultat?

Istraživači kroz razgovor na vrlo jednostavan i efikasan način otkrivaju kojim su dijelovima usluge ispitanici zadovoljni, koje bi trebalo promijeniti, itd.

SORTIRANJE KARTICA

U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?

U fazi otkrivanja (1. faza). 

Što je to?

Ovo je istraživačka metoda u kojoj sudionici pojedinačno označene kartice sortiraju u grupe po kriterijima koji njima imaju najviše smisla. Postoje dva tipa ove metode: otvoreno sortiranje i zatvoreno sortiranje. Kod otvorenog sortiranja korisnici grupiraju kartice i traže opće pojmove za grupe. Taj tip je koristan za izradu novih usluga i proizvoda. Kod zatvorenog sortiranja korisnici dobivaju kartice koje opisuju grupe koje već imaju unaprijed definirane nazive, ali se od njih traži da tim grupama dodijele nove pojmove. Ovaj tip je vrlo koristan za unaprjeđenje postojećih usluga i proizvoda.

Kako funkcionira?

Ova se metoda može izvoditi  uživo/osobno (in person) ili na daljinu preko određenih aplikacija. Funkcionira tako da se kartice označuju s pojmovima koji su vezani uz uslugu, proizvod, prostor koji se istražuju. Korisnici moraju te kartice grupirati u kategorije po kriteriju koji njima ima najviše smisla, po kriteriju koji je njima logičan. Primjer iz svakodnevnog života: kartice su označene s pojmovima trenirka, traperice, rukavice i šeširi. Dakle, kartice s pojmovima trenirka i traperice se mogu svrstati u kategoriju hlače, a one s pojmovima rukavice i šeširi u kategoriju dodaci jer to ima najviše smisla. 

Čemu služi? Što omogućuje?

Više korisnika može grupirati kartice u iste kategorije. Na taj način istraživači otkrivaju koji su korisnički “mentalni modeli”, tj. na koji način korisnici usluge ili proizvoda razmišljaju. “Mentalni modeli” pokazuju u kojem se smjeru usluga ili proizvod treba razvijati da bi korisnici bili što zadovoljniji.

Koji je rezultat?

Rezultat ove metode su ideje koje pomažu istraživačima da svoje usluge bolje prilagode korisnicima, da poboljšaju korisničko iskustvo te da razvijaju svoje usluge u smjeru koji ima najviše dobrobiti i za uslugu/proizvod/prostor i za korisnike.

Preskoči na sadržaj