UX ŠPAJZA
TIPS&TRICKS
NAŠ UX PROCES – DOUBLE DIAMOND MODEL
OTKRIJ
prikupljanje podataka
DEFINIRAJ
analiza podataka
RAZVIJ
rasprava i kreiranje ideja
ISPORUČI
nacrti potencijalnih rješenja
Double Diamond je jednostavan model UX procesa koji pomaže timovima i pojedincima bolje razumjeti problem i doći do kvalitetnog rješenja. Razvio ga je British Design Council 2005. godine kako bi se stvorio jasan i univerzalan proces dizajna, primjenjiv na bilo koji projekt – bez obzira na alate ili metode koje se koriste.
Model omogućuje jasno praćenje tijeka istraživanja i dizajna, pruža temelje za ponovljivost, održava fokus na korisniku te potiče kreativnost, jasnoću i usmjerenost na stvarne potrebe korisnika.
PRVI DIJAMANT
RAZUMIJEVANJE PROBLEMA
U ovoj fazi cilj je istražiti, prikupiti informacije i sagledati problem iz različitih perspektiva. Dizajneri (ili timovi) pokušavaju što bolje shvatiti što zapravo nije u redu i što korisnicima zaista treba.
DRUGI DIJAMANT
STVARANJE RJEŠENJA
Kada se jasno definira što je pravi problem, prelazi se na osmišljavanje, testiranje i doradu mogućih rješenja – sve dok se ne pronađe ono koje najbolje odgovara korisnicima i može se uspješno primijeniti u praksi.
UX METODE PO FAZAMA




PROMATRANJE
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi otkrivanja (1. faza).
Što je to?
To je metoda koja se fokusira na proučavanje ljudi u njihovom prirodnom okruženju.
Kako funkcionira?
Istraživači provode vrijeme u prostoru knjižnice, odabiru mjesto s kojeg gledaju što korisnici rade, kako se ponašaju, koje rute koriste i sl. Promatranje se odvija u različitim vremenskim periodima u danu i traje od 45 do 60 minuta. Uvidi se bilježe na mapu ili tlocrt prostora u kojem se promatranje odvija. Na početku se bilježi sve, od općenitih stvari (npr. koliko korisnika koristi stolove) do specifičnih pojedinosti (npr. koliko dugo korisnik koristi mobitel dok sjedi za stolom). Nakon nekog vremena se počinju primjećivati obrasci koji su potrebni za nastavak istraživanja.
Čemu služi? Što omogućuje?
Ova metoda služi za dobivanje uvida u aktivnosti korisnika u prostoru: što rade, kako se kreću prostorom, gdje se zadržavaju, kako se ponašaju.
Koji je rezultat?
Podaci koji se otkriju promatranjem se koriste za rješavanje zamjećenih problema: nedostaje li što u prostoru, snalaze li se korisnici u prostoru, postoji li potreba da se bolje označe police, treba li dodati još stolova ili fotelja, treba li nešto ukloniti, itd.
BIHEVIORALNO MAPIRANJE
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi otkrivanja (1. faza).
Što je to?
To je vrsta promatranja koja se fokusira na bilježenje fizičke aktivnosti korisnika, tj. njihovog kretanja po prostoru. Ova metoda je izrazito korisna jer ispitanici nisu ni svjesni da ih istraživači promatraju.
Kako funkcionira?
Može se izvoditi u isto vrijeme kad i promatranje, a radi se tako da se na mapi prostora bilježe putevi koje korisnici koriste. Poželjno je da se za kretanje svakog korisnika koristi određena boja zbog lakšeg snalaženja u dobivenim rezultatima mapiranja.
Čemu služi? Što omogućuje?
Svrha mu je shvaćanje efikasnosti rasporeda prostora i sadržaja koji se tamo nalazi.
Koji je rezultat?
Podaci dobiveni ovom metodom mogu poslužiti za promjenu rasporeda radi poboljšanja usluga. Mogu se koristiti i za poticanje određenih ponašanja kod korisnika, npr. ako korisnici ne odlaze u određeni dio prostora, u taj se dio mogu staviti sadržaji koje će privući korisnike (fotelje, računala, promotivni materijali, itd.).
GERILSKI INTERVJU
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi otkrivanja (1. faza).
Što je to?
To je istraživačka metoda koja se često koristi zbog velike brzine, niske cijene izvođenja i zbog mogućnosti intervjuiranja većeg broja ispitanika. Ne mora se koristiti na populaciji određene dobi, socio-ekonomskog statusa, razine obrazovanja i sl. Služi za otkrivanje općenitih mišljenja o usluzi, proizvodu i sl.
Kako funkcionira?
U ovoj vrsti intervjua su interakcije s ispitanicima kratke, a atmosfera je neformalna jer istraživači opušteno razgovaraju s ispitanicima u bilo kojem okruženju.
Čemu služi? Što omogućuje?
Omogućuje istraživačima da dobiju trenutnu povratnu informaciju od ispitanika, a zbog opuštene atmosfere ispitanici su voljni sudjelovati i daju širok raspon odgovora koje kroz uobičajene metode ne bi dali.
Koji je rezultat?
Istraživači kroz razgovor na vrlo jednostavan i efikasan način otkrivaju kojim su dijelovima usluge ispitanici zadovoljni, koje bi trebalo promijeniti, itd.
SORTIRANJE KARTICA
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi otkrivanja (1. faza).
Što je to?
Ovo je istraživačka metoda u kojoj sudionici pojedinačno označene kartice sortiraju u grupe po kriterijima koji njima imaju najviše smisla. Postoje dva tipa ove metode: otvoreno sortiranje i zatvoreno sortiranje. Kod otvorenog sortiranja korisnici grupiraju kartice i traže opće pojmove za grupe. Taj tip je koristan za izradu novih usluga i proizvoda. Kod zatvorenog sortiranja korisnici dobivaju kartice koje opisuju grupe koje već imaju unaprijed definirane nazive, ali se od njih traži da tim grupama dodijele nove pojmove. Ovaj tip je vrlo koristan za unaprjeđenje postojećih usluga i proizvoda.
Kako funkcionira?
Ova se metoda može izvoditi uživo/osobno (in person) ili na daljinu preko određenih aplikacija. Funkcionira tako da se kartice označuju s pojmovima koji su vezani uz uslugu, proizvod, prostor koji se istražuju. Korisnici moraju te kartice grupirati u kategorije po kriteriju koji njima ima najviše smisla, po kriteriju koji je njima logičan. Primjer iz svakodnevnog života: kartice su označene s pojmovima trenirka, traperice, rukavice i šeširi. Dakle, kartice s pojmovima trenirka i traperice se mogu svrstati u kategoriju hlače, a one s pojmovima rukavice i šeširi u kategoriju dodaci jer to ima najviše smisla.
Čemu služi? Što omogućuje?
Više korisnika može grupirati kartice u iste kategorije. Na taj način istraživači otkrivaju koji su korisnički “mentalni modeli”, tj. na koji način korisnici usluge ili proizvoda razmišljaju. “Mentalni modeli” pokazuju u kojem se smjeru usluga ili proizvod treba razvijati da bi korisnici bili što zadovoljniji.
Koji je rezultat?
Rezultat ove metode su ideje koje pomažu istraživačima da svoje usluge bolje prilagode korisnicima, da poboljšaju korisničko iskustvo te da razvijaju svoje usluge u smjeru koji ima najviše dobrobiti i za uslugu/proizvod/prostor i za korisnike.
DIJAGRAM AFINITETA
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi definiranja (2. faza).
Što je to?
To je vizualan prikaz prikupljenih podataka ili ideja korištenjem raznobojnih samoljepljivih papirića koji se grupiraju u određene kategorije. Koristi se za analizu i sintezu podataka dobivenih iz gerilskih intervjua te promatranja i bihevioralnog mapiranja.
Kako funkcionira?
U prvom koraku izrade dijagrama se zabilježeni podaci dijele u kategorije po bojama: ideje i sugestije (narančasto), problemi (crveno), pohvale (zeleno), ponašanje (plavo).
U drugom koraku se unutar svake pojedine kategorije, odnosno boje, slični ili isti podaci grupiraju po temama.
U trećem se koraku iste ili slične tematske grupe iz različitih kategorija, odnosno boja, integriraju u nove tematske cjeline s, po potrebi, izmijenjenim nazivima.
Čemu služi? Što omogućuje?
Izrađuje se kako bi se dobiveni podaci lakše i sustavnije mogli međusobno povezivati.
Koji je rezultat?
Vizualni prikaz problema i izazova koje je potrebno riješiti novim ili poboljšanim proizvodom ili uslugom.
BIHEVIORALNE I TOPLINSKE MAPE
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi definiranja (2. faza).
Što je to?
Bihevioralne mape su vizualni prikazi kretanja ljudi u određenom prostoru i u određenim vremenima.
Toplinska mapa je mapa koja nastaje preklapanjem više bihevioralnih mapa.
Kako funkcionira?
Na bihevioralnoj mapi, tj. tlocrtu prostora su raznobojnim linijama prikazani tragovi kojima se promatrane osobe kreću, gdje zastaju i gdje se zadržavaju.
Toplinska mapa pomoću različitih boja prikazuje gdje je najveći, a gdje najmanji promet unutar nekog prostora, postoje li mjesta u prostoru koja su iz nekog razloga potpuno neiskorištena.
Čemu služi? Što omogućuje?
Obje mape omogućuju uvid u stvarno ponašanje korisnika, prikazuju koje dijelove prostora koriste, a koje ne koriste uopće.
Koji je rezultat?
Rezultat je bolje razumijevanje ponašanja korisnika i bolje shvaćanje funkcionalnosti samog prostora.
UX PERSONA
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi definiranja (2. faza).
Što je to?
UX persona je fiktivan lik koji predstavlja određene osobine koje stvarni korisnici imaju. Drugim riječima, UX persona se bazira na činjenicama i podacima o stvarnim korisnicima koji su dobiveni tijekom istraživanja.
Kako funkcionira?
Funkcionira tako da se personi odredi dob, stručna sprema, osobnost, tipična rutina koju koriste u knjižnici, poteškoće s kojima se susreću, kako u životu tako i u knjižnici, koji su im ciljevi i sl. Kraće rečeno, istraživači stvaraju osobu koja predstavlja određeni tip korisnika sa stvarnim ponašanjima, osobinama i problemima. Bitno je imati na umu da ne moraju sve UX persone predstavljati sretne korisnike koji su zadovoljni sa uslugom. Dapače, treba pokriti sve osobnosti korisnika, od sretnih i zadovoljnih do onih koji u usluzi vide više negativnog nego pozitivnog. Zbog toga se preporuča uz UX persone koristiti ilustracije osoba, a ne fotografije.
Čemu služi? Što omogućuje?
Služi za bolje razumijevanje i suosjećanje s ciljanom publikom. Omogućuje dublje razumijevanje potreba, iskustava i ciljeva različitih grupa korisnika jer je lakše povezati se sa osobom koja ima ime i određene karakteristike. Ta povezanost sa UX personom omogućuje istraživačima držanje korisnika u fokusu istraživanja.
Koji je rezultat?
Rezultat su likovi koji istraživačima omogućuju povezanost sa stvarnim korisnicima i lakše određivanje na koje se segmente u razvoju rješenja treba fokusirati.
USER JOURNEY MAP
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi otkrivanja (2. faza).
Što je to?
To je vizualni prikaz puta koji korisnik mora prijeći da bi došao do određenog cilja. Na mapi korisničkog puta se bilježe aktivnosti, osjećaji i mišljenja korisnika tijekom izvršavanja zadatka ili korištenja usluge. Ti se podaci obično bilježe na samoljepljive listiće i lijepe na neku podlogu (papir, ploču, itd.). Ove se mape rade za različite tipove korisnika koji koriste uslugu, proizvod i sl.
Kako funkcionira?
Postoji više verzija izrade ovakvih mapa. Jedna verzija je da istraživač samo promatra kako korisnik izvršava određeni zadatak, kako dolazi do cilja, bez uplitanja i intervencija. U drugoj verziji istraživač može razgovarati s korisnikom tijekom putovanja prema cilju kako bi bolje razumio njihov proces razmišljanja i postupanja. Treća verzija se odnosi na radionicu u kojoj korisnici na papir, ploču ili neku drugu podlogu lijepe samoljepljive listiće na koje pišu na koji način bi došli do cilja. U četvrtoj verziji se može na osnovu podataka istraživanja pretpostaviti kako bi određeni tip korisnika došao do cilja. Ta se verzija može napraviti i digitalno u aplikacijama kao što je UXPressia.
Mapa na vrhu ima vremensku traku, a ispod nje su četiri reda u koja se bilježe podaci o korisniku: aktivnosti koje radi tijekom korištenja usluge, razmišljanja i ono što govori, kako se osjećaju te mogućnosti koje se mogu iskoristiti da se poboljša korisničko iskustvo.
Čemu služi? Što omogućuje?
Mapa korisničkog puta služi za identificiranje prepreka i problema s kojima se korisnici susreću na svom putu.
Koji je rezultat?
Rezultat su ideje za poboljšanje korisničkog iskustva, za otklanjanje prepreka na koje korisnici nailaze tijekom izvršavanja zadatka ili korištenja usluge te bolje razumijevanje korisnika općenito.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
ISHIKAWA DIJAGRAM
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi razvijanja ideja (3. faza).
Što je to?
Ovaj dijagram je metoda koja prikazuje odnos između različitih potencijalnih uzroka nekog problema. Izgledom podsjeća na kostur ribe: “glava” predstavlja problem ili učinak, a “kosti” koje se granaju prikazuju potencijalne uzroke.
Kako funkcionira?
Duge kosti prikazuju moguće glavne uzroke i kako su povezani s problemom, a kratke kosti predstavljaju faktore koji potencijalno pridonose stvaranju problema te specifične uzroke povezane s glavnim uzrokom problema.
Čemu služi? Što omogućuje?
Omogućuje istraživačkom timu da vizualno prikaže sve moguće čimbenike koji utječu na uočeni problem.
Koji je rezultat?
Bolje razumijevanje problema, olakšavanje rasprave među članovima tima, poticanje kreativnosti, uključivanje korisnika u razvoj ideja.
ANTIPROBLEM METODA
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi razvijanja ideja (3. faza).
Što je to?
To je kreativna tehnika osmišljavanja ideja koja ide naopačke.
Kako funkcionira?
Umjesto da se odmah traži rješenje problema, članovi tima pokušavaju učiniti problem još gorim. Ideje za pogoršanje se zovu antirješenja, a suprotno od antirješenja su prava rješenja za stvarni problem.
Čemu služi? Što omogućuje?
Potiče razmišljanje “izvan okvira”, izlazak iz uobičajenih obrazaca razmišljanja.
Koji je rezultat?
Razmišljanje “izvan okvira” potiče stvaranje ideja kojih se nitko ne bi dosjetio kroz običnu raspravu. Na taj način se otkrivaju rješenja koja mogu vrlo učinkovito ukloniti početni problem.
BUTTERFLY VOTING
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi razvijanja ideja (3. faza).
Što je to?
Ovo je metoda u kojoj sudionici glasaju za ideje koje smatraju najboljima uz pomoć oznaka.
Kako funkcionira?
Svaki sudionik pažljivo pregleda mapu afiniteta koja je izrađena u ranijoj fazi. Zatim na ideje koje smatra najboljima stavlja oznaku, npr. kružić, točku, zvjezdicu i sl. Svaka osoba može dati 15 do 20 glasova, s time da to ne mora značiti da će oznake staviti na 20 ideja, već može staviti i sve oznake na samo jednu ideju.
Čemu služi? Što omogućuje?
Ova metoda omogućuje istraživačima da vide kako sudionici razmišljaju, u kojem smjeru žele ići s daljnjim razvojem usluge, proizvoda i sl. Također sudionicima omogućuje da izraze svoje mišljenje i stavove vezane uz osmišljene ideje.
Koji je rezultat?
Rezultat ove metode je filtriran izbor ideja koje će se dalje razvijati i koristiti.
6-3-5 METODA
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi razvijanja ideja (3. faza).
Što je to?
Ovo je metoda koja generira velik broj ideja u relativno kratkom vremenu. Tim koji koristi ovu metodu mora se sastojati od šestero ljudi.
Kako funkcionira?
Na početku tim definira koji problem treba riješiti. Zatim svaki član tima na radni list mora napisati tri ideje u roku od pet minuta. Nakon tih pet minuta svatko svoj radni list daje osobi sa svoje desne strane. Svaki član zatim čita već napisane ideje i dodaje tri nove ili nadograđuje već napisane. Taj se proces ponavlja šest puta, tj. sve dok svaki član ne doda svoje ideje na svaki radni list.
Čemu služi? Što omogućuje?
Ovaj način rada potiče kreativnost te istovremeno sprječava dominaciju jednog člana tima već omogućuje da svaki član tima izrazi svoje mišljenje, stav i ideje.
Koji je rezultat?
Ovom metodom u vremenu od samo 30 minuta nastane 108 ideja o kojima tim može naknadno diskutirati i odabrati na što će se fokusirati u daljnjem istraživanju i radu.
6-8-5 METODA
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi razvijanja ideja (3. faza).
Što je to?
To je metoda za brzo individualno generiranje ideja.
Kako funkcionira?
Svaki sudionik istraživanja bi trebao osmisliti 6 do 8 ideja u periodu od 5 minuta. Ideje se pišu na samoljepljive papiriće. Tijekom generiranja ideja treba voditi računa o 5 “pravila”: sve ideje su dobre, fokus treba biti na kvaliteti, a ne kvantiteti, treba ignorirati ograničenja koja onemogućavaju izvedbu ideja (npr. cijena, trenutna izvedivost, itd.), poboljšanje postojeće ideje nije nova ideja, ne treba se bojati ludih, neuobičajenih ideja. Nakon perioda od 5 minuta svaki član tima/sudionik istraživanja izlaže svoje ideje i lijepi svoje papiriće na mapu afiniteta.
Čemu služi? Što omogućuje?
Služi za osmišljavanje novih ideja u kratkom vremenu, pomaže članovima tima da prevladaju kreativnu blokadu i da istraže širok spektar koncepata vrlo rano u istraživačkom procesu.
Koji je rezultat?
Rezultat ove metode je velik broj ideja koje nisu ograničene na mogućnost izvedbe.
HOW? NOW, WOW!
U kojoj se fazi Double diamond modela koristi?
U fazi razvijanja ideja (3. faza).
Što je to?
To je metoda koja rangira ideje na mreži koja izgleda kao koordinatni sustav po originalnosti (X-os) i ostvarivosti (Y-os).
Kako funkcionira?
Na koordinatni sustav na papiru ili ploči se lijepe samoljepljivi papirići u bojama na kojima su napisane ideje nastale kroz brainstorming. Lijevi dio X-osi označuje uobičajene ideje, ideje koje su već viđene i korištene, a desni dio originalne ideje. Donji dio Y-osi okuplja ideje koje se mogu lako ostvariti, a gornji dio one za čije ostvarenje treba više truda i vremena. Na taj se način određuje u koji se kvadrant koordinatnog sustava uvrštava određena ideja. U kvadrant “Now” idu ideje koje su uobičajene i lakše za ostvariti. Kvadrant “Wow” okuplja ideje koje su originalne, ali lakše izvedive. “How?” kvadrant sadrži ideje koje su originalne no i teže ostvarive. Zadnji kvadrant, kvadrant “No-Go”, nije obavezan, ali se može označiti te se u njega uvrštavaju ideje koje su uobičajene, ali su bez obzira na to teško izvedive.
Čemu služi? Što omogućuje?
Služi za evaluaciju ideja na strukturiran način i za odlučivanje kako će se s idejama dalje postupati. Omogućuje lakši odabir rješenja koja će se prva prototipirati i testirati, a koja će ostati na čekanju. Također omogućuje izlazak iz tzv. kreativnog paradoksa (ideja koje su poznate, već korištene).
Koji je rezultat?
Rezultat korištenja ove metode su inovacije koje uravnotežuju izvedivost s originalnošću te osiguravaju djelotvorne ishode.
